Hidupkan usrah!USRAH!usrah!Jasamu akan dikenang sentiasa duhai Hasan Al-Banna..

Hidupkan usrah!USRAH!usrah!Jasamu akan dikenang sentiasa duhai Hasan Al-Banna..
Tegakkanlah kalimah ALLAH di muka Bumi yang penuh fatamorgana ini..La Ilaha Illallah,Muhammad Ya Rasulullah Ya Habiballah...

Search This Blog

Friday, March 5, 2010




Sabda Rasulullah s.a.w "Keadaan orang Mukmin itu sangat menakjubkan, kerana segala urusan yang menimpanya dianggap baik. Tetapi keadaan ini hanya berlaku kepada orang yang beriman. Iaitu, apabila mendapat kesenangan, dia bersyukur kerana itu lebih baik untuknya. Dan apabila dilanda kesusahan dia bersabar, kerana itu lebih baik untuknya." (Riwayat Muslim daripada Abu Yahya Syuhaib bin Sinan r.a)


Sunnah Rasulullah adalah sumber asas kedua dalam islam, mencakup seluruh pola kehidupan Rasulullah saw,termasuk seluk beluk perbuatan,perilaku,dan sikap beliau. baik yang tersurat maupun yang tersirat. perilaku beliau itu telah disampaikan kepada kita melalui hadist hadist yang begitu banyak.

selain harus mengikuti al Quran, setiap muslim juga harus mengikuti sunnah Rasulullah saw,sebagai suri tauladan dan petunjuk yang penuh ke arifan,Alquran menyatakan bahwa sunnah Rasulullah ini, di ilhami dan di bimbing oleh Allah swt.:"dan tidaklah dia(Muhammad saw)berkata (Mengenai al quran) menurut kemauan hawa nafsunya,perkataan itu tidak lain hanyalah wahyu yang di wahyukan(Kepadanya)(Q.S an Najm [53] ayat 3-4)

Imam ghazali rah.ra, telah memaparkan dengan begitu indah dalam kitabnya,Kitabul Ar'bain walau secara sederhana,bahwa bukan hanya sunnah sunnah dalam ibadah yang harus di ikuti,tapi seluruh sunnah aspek kehidupan sehari harus di ikuti.


Jangan lupa ajak teman ,keluarga,untuk bergabung di Group ataupun di page Belajar Adab Adab sunnah Rasulullah saw. Kita terus belajar untuk jadi hamba Allah yang berahlaq mulia dengan meneladani Rasulullah saw,

Mari kita semua ummat islam ,mari bantu kami menyebarkan Group Belajar sunnah Rasulullah. segala kebaikan meskipun sekecil apapun itu akan ada balasannya.

Cara mengundang teman2nya ke Group ini:

1.Klik link untuk masuk ke Group adab sunnah http://www.facebook.com/group.php?gid=339658252515#!/group.php?v=wall&gid=339658252515

2. Click "invite people to join"

3. Lalu klik semua teman

4. Lalu klik " send invitations"


Kami sudah membuat Page baru,yang tentunya kami mulai lagi dari NOL,tapi kami takkan menyerah untuk terus menyebarkan sunnah Rasulullah saw. silahkan klik untuk bergabung.

Cara mengundang teman2nya ke Group ini:

1.Klik link untuk masuk ke Page adab sunnah
http://www.facebook.com/pages/indonesia/Belajar-Adab-Adab-Sunnah-Rasulullah-saw/333551552900?v=wall

2. Lalu Klik "Suggest To Friends"

3. Lalu klik semua teman

4. Lalu klik " send invitations"

Dukungan saudara muslim semua akan sangat membantu kami menyebarkan Sunnah rasul. jazakumullahu khair.

http://www.facebook.com/pages/indonesia/Belajar-Adab-Adab-Sunnah-Rasulullah-saw/333551552900?v=wall

sumber:facebook(bi abdillah)

No comments:

Post a Comment