Hidupkan usrah!USRAH!usrah!Jasamu akan dikenang sentiasa duhai Hasan Al-Banna..

Hidupkan usrah!USRAH!usrah!Jasamu akan dikenang sentiasa duhai Hasan Al-Banna..
Tegakkanlah kalimah ALLAH di muka Bumi yang penuh fatamorgana ini..La Ilaha Illallah,Muhammad Ya Rasulullah Ya Habiballah...

Search This Blog

Sunday, February 21, 2010

Cinta monyet! Carilah cinta Yang Hakiki!!!

Salam Ukhuwwah..
dengarlah sahabat2 rayuan hatiku yang kerdil ini....
bercinta di sekolah hanyalah cinta mainan iaitu cinta monyet saje..haha..
Ana nak ceritakan serba sedikit pengalaman ana di sekolah dulu2 sejak berada di bumi kemamang Terengganu..Ana ni bersekolah pelik dari orang laen..
Orang lain hanyelah tadika,sekolah rendah dan sek menengah..Tapi ana lain sikit..
PELIK DARI yang pelik..huhuh,,!!!
Dahla tak tadika,masuk sekolah terus darjah satu,lepas tu je..buat peel(perangai nangis2)..Lepas tu je ayah dan mak tak hantar sekolah..Sedih,huhu..Masuk darjah satu tanpa tadika,seperti teragak kepelikan bagi diri ini..mase tu taung 1995..Bile dikenang kembali waktu tu,hanya memalukan saje..duk teriok jah kerjanya sebelum masuk kelas..
Di sini,ana nak cerita tentang jasa seorang ayah dan ibu yang perlu kite kenang sampai ke mati,hehe jugok sampai ke akhirat.,InsyaAllah.!!.!!
Nilai dan jase ibubapa ni kite kene kenang,kenang dan sentiasa kenang sampai bile2 ye sahabat-sahabat.ilal akhirrrrrrr..huhu.
Ana rase Ana ni anak yang derhaka dan tak kenang jasa ibubapa..Tu yang Allah uji ana dengan kesakitan dan lain-lain..hihi..sedihnya!!!
Ya Tuhanku kalu dikenang kembali.!
Jangan sesekali membuatkan ayah mak kite terasa hati dengan kita..jangan buatkan mereka tak senang hati dengan kita..Kalau boleh jangan menyusahkan mereka..Mereka telah membesarkan serta mendidik kite sampai ke menara gading..Ape lagi yang kite nak.???Ha,nak aper lagi????
Nak balas dengan kederhakaannn ke??????isyh,tepuk dadelah sahabat-sahabat!!!tak sedar diriler kite nih kang…!!tanye iman kite yep!!!!
TePUk DADA tanye ImANg..Ni juge peringatan untuk diri ana sendiri..Betapa sukarnya nak menjadi anak yang soleh dan solehah di mate Allah Taala kan sahabat-sahabat??????Kelebihan ibu bapa kite nih,depo tak nak dan tak nak .Mereka taknak kite balas jase depo..Depo haanya nakkan kejayaan dunia serta kebahagiaan anaknye di akhirat sane kan??..
Di sini,ana nak ucapkan ribuan kemaafan serta ribuan terima kasih kepada ibubapa ana iaitu Encik Raman dan Puan Fatimah kerana telah membesarkan anakmu ini sehingga dapat membaca serta mengenal huruf alif,ba,ta…1,2,3 dan sampailah sehingga kini..hihi,sedihnya!sayunye hati ini sekiranya mengingatkan jasa-jasa mereka kepada diri ini!!Apa balasan kite kepada depo sahabat2???ape yang kite mampu balas jase2 mak ayoh kite kalu tanpe dengan kejayaandan kesolehan akhlak kite..Ye tak persoalan ana nih sahabat-sahabat ye??Maafkan ana kalu tersilap serta terkasar bahasa..ana ni hamba yang dhaif di sisi Allah Taala dan masih perlukan teguran serta nasihat dari sahabat-sahabat..hehhe..
“ Ayah,Mak..tie(bahasa arabnye saye perempuan) sayang dekat ayah dan mak dunia dan akhirat” ..Sesungguhnya,jasa2mu tak dapat tie balas di dunia ini..Semoga jannah tempatmu duhai ibu dan ayahku..Doakanlah anak-anakmu seramai lime orang ini akan berjaya dan mendapat keredhaan serta kabahagiaan Allah Taala dunia dan akhirat.Cekalnya serta tabahnya dirimu ayah dan emak dalam mendidik anak-anakmu.Emak,emak,emak,ayah..Ti sayang kat ayah dan emok!.Hanye ungkapan tu saje dapat tie lontarkan pade mok dang ayoh!!!Ti sayang kat ayoh,mok,abang Kamal,abang San.abang Loh,adik Bah,Kak Ang,sufi dan bakal kak ipor,Kak Ju..hehe..Bukan dunia je tapi insyaAllah saaaaaaaaaayang tu sampai ke akhirat sane.InsyaAllah.amin..
Semoga kite sekeluarge akan dapat menempuh ujian Allah Taala yang bakal mendatang dengan sabar,tenang,tabah,redha dan dengan baik..amin..Ya ALLAH,tabahkanlah hati kami sekeluarge dengan ujian-ujian serta dugaan yang datang dariMu dalam kehidupanMu ini..Sesungguhnya Engkau Maha Mengerti Lagi Maha Mendengar akan rintihan hamba-hambaMu Ya Allah Ya Tuhanku.Amin ya Rabbal Alamin...ALLAHU AKBAR WA LILLAHIL HAMDU..
Ana jugok nok ambik kesempatan nih untuk nak ucapkan ribuan keampunan dan terima kasih kepada sahabat2 seperjuangan seperti Sumayyah,Saidatul,Fatihah,Daniaty,Norlida,Syafihah,Wani,Saadah,Ain serta semua sahabat2 di IpgmKTB..
Hehe..Kokni,orang rindu kat mu Kokni.mu roommate org dunia dan akhirat,,hehe.Semoga dirimu sentiasa di bawah lembayung Allah Taala..orang doakan mu akan chat sokmo,jgn sakit lg tau..Org saaaaaaaaayang kat mu kokni..Sahabat2 ipg adalah sahabat2 sejati ana dunia dan akhirat..InsyaAllah.Ni penghargaan untuk sahabat2 pa..hehe!!alias,faiz sifu,mazwan,anas,syahmi,paih kelate,syapen,zailang(hehe)gurau je,zailan kelate,hazwan,afif,mahzan,syabaz,nakiah,k.we,k.ni,k.milah,etong..huhu maizatul,ros,afiqah,anis,adeq,mahirah,syafiqah,cik wan,ana,azlia,aqilah,hana,husna,atiqah,shahira,deen,(student baru)hisham-selamat dating ke ipg kiter,anwar,azri,shahir,jo,mukmin,amir dan faiz..Kalu ade yang x disebut,,maafkan ana yep..huhu
Semoga kite same2 dapat berjuang untuk menuntut ilmu di bumi Allah Taala kerana Allah Taala.
Jom sahabat-sahabat!!!!!!!Kite biah solehahkan ipgKTB kite tuh..Biaq semuo bukang Islam dapat peluk Islam..syoknyerrrr kalu semua orang masuk Islam kan...Kite dapat laksanakan ape yang ALLAH ajor dalam suroh Al-Imran ayat 104 kan..huhu……..memang syokkang…senyung sokmo...
Kiter jugok dapat laksanakan segala perintah Allah dan Nabi kite Muhammad s.a.w..huhu.Allahumma Solli Ala Muhammad,Wa Ala Ali Muhammad 3x..
“ Al-Fatihah buat nabi s.a.w,sahabat2 baginda,ibubapa kite,guru2 kiter serta semua muslimin muslimat sama ada yang masih hidup atau dah meninggalkan dunia ini.”.Al-Fatihah..
Kalo boleh pesan ana untuk diri yang kerdil ini,bab2 bercinte dengan sesame makhluk nih tolak tepi dulu. “Ni adalah azam ana sejak masuk ke alam persekolahan”... “Sampai mase dan waktu yang sesuai,kite pikiaqlah”..huhu..InsyaAllah..Buat ape gak nak fikiaq bab2 ni lagi,bile dah tibe mase dan waktu yang sesuai,InsyaAllah datanglah..Sesungguhnya Allah lebih mengetahuinya dari kite..
Wallahu ya’lamu wa antum La Ta’lamun..Surah Al-Baqarah..
Kang Allah ade kate dalam Al-Quranul Aziz yakni SURAT CINTANYE,lelaki yang baik untuk perempuan yang baek,begitu jugok dengan sebaliknye,,huhu.Doakan ana Berjaya hadapi ujian-ujian yang nih..Bukan senang kite nak dapat cinte hakiki..CINTA ALLAH DAN CINTA MAKHLUK..Macam-macam dugaan dan rintangan yang perlu dirasa dan dihadapi..huh!!
Sebelum ana terlupa..Di sini ana nak ambik jugak kesempatan untuk ucapkan selamat hari lahir kepada abang ngah ana..yang menyambut hari lahirnya pada 13hb 2 baru-baru nih yang ke 27.Abang San,Tie rindu kat abang San..
Semoga Abang San akan lulus ujian KPLI untuk jadi cikgu yang berjasa kepada anak didik seperti ahli keluarge kita yang lain..huhu,InsyaAllah..same2 kite doakan..amin Ya Rabbal Alamin..
Selain itu,kepada sahabat-sahabat yang ana muliakan seperti paih kelate(12 hb 2)eton(14hb 2)dan juga Mahzan(23 hb 2)..
Kepada semua yang menyambut sambutan hari lahir pada bulan ini,ana ucapkan SELAMAT HARI LAHIR..Semoga antum dipanjangkan umur untuk beribadah kepada Allah Taala,Dimurahkan rezeki serta mendapat Kebahagiaan serta Keredhaan hidup di Dunia dan juga di AKHIRAT sane..InsyaAllah..amin Ya Rabbal Alamin.amin.


SeDikit sambungan daripada kisah di atas..hehe,lamenyer ana berceloteh kanngggg!!!!Huhu!!
Pada pandangan ana..Kebanyakan pelajar-pelajar sekolah sekarang ini suka sangat bercinta di alam persekolahan..
Yang penting kita sebagai manusia yakni hamba Allah bercinta dan berkasih sayang dengan Allah dan RasulNya dahulu yup..
Brulah kita akan dapat cinta hakiki yakni cinta Allah dan cinta makhluk..
Yup...!!!!!!
bErCINTa dengan Allah ...dan RasulNya dulu..
Lepas tu kita bercintalah dengan makhluk atau sape-saper pun..hehe
Last sekali ana tinggalkan sahabat-sahabat dengan mutiara ibadah ini::
"Berkawan biar beribu,bercinta biar satu"
Satu lagi mutiara buat sahabat2 seperjuangan....hehe!!!
Makanan hati itu ada dalam keikhlasan,taubat,inabah,tawakkal kepada Allah,rasa ingin mendapatkan apa yang ada padaNya,rasa takut terhadap azabNya,dan kecintaannya kepada Allah"
Subhanallah..
Takbir!!!!!!
Allahu Akbar 3x..Wa Lillahil Hamdu..
Alhamdulillah..
Wallahu a’lam.
nukilan itairus,11:01pm/21hb 2
.Wassalam..
..
video

No comments:

Post a Comment